سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از غفلت بپرهیزید که از تباهی حسّ است . [امام علی علیه السلام]
ولعاقبه للمتغین
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» نگاهی به زندگینامه آیت الله علامه حاج شیخ محمد تقی بهلول ؛ به من

                                                 

شیخ محمد تقی، فرزند شیخ نظام‌الدین از مشاهیر و علمای گناباد و شاگرد حاج میرزا ابراهیم، مجتهد مشهور سبزوار و مرحوم حاج ملا هادی سبزواری ، در گناباد متولد شد و تحصیلات ابتدائی و فراگیری مقدمات علوم اسلامی، فن بیان و خطابه را نزد پدر خود آغاز کرد .
چندی از رشد علمی‌اش نگذشته بود که در سخنرانی‌هایش نسبت به عملکرد متصوفه مقیم گناباد از خود واکنش نشان داد و از سوی آنان تهدید به قتل گردید . پدرش با مشاهدة این وضع خانواده را به سبزوار کوچاند .
نگرانی مردم از بی‌مهری دولت نسبت به علما، با شایعاتی از جمله از بین بردن علمای قم توسط رضا شاه به تقلید از مصطفی کمال پاشا، بهلول را به شهر قم کشاند .
وی ضمن تحصیل در قم با مسائل سیاسی روز نیز آشنا شد و ضمن مسافرت به شهرهای کشور از عملکردهای دولت در سخنرانی‌هایش انتقاد کرد .
با بالا گرفتن فشار دستگاه حاکمه بر علما و فعالان مذهبی، بهلول ضمن سخنرانی علیه شاه درگناباد، شایعه خبر دستگیری آیت الله حاج حسین قمی (که از مشهد به تهران برای اعتراض به رضا شاه در امر کشف حجاب و متحدالشکل شدن البسه رفته بود) را شنید؛ از این رو به مشهد رفت و در آنجا علیه این امر در مسجد گوهرشاد متحصن شد و به ایراد سخنرانی پرداخت. مردم به پشتیبانی از وی، در صحن متحصن شدند و پس از کشمکش‌هایی، به فرمان رضا شاه، نیروهای نظامی در مسجد به زد و خورد با مردم پرداختند. در این جنگ سه روزه خسارات زیادی به مردم و مسجد وارد شد. در پایان، بهلول را از مسجد خارج کردند و او با گذرنامه جعلی وارد خاک افغانستان شد .
دولت افغانستان علی‌رغم پذیرفتن درخواست پناهندگی، به علت آن که در روابطش با ایران خللی وارد نشود او را به زندان فرستاد. پس از چندی به پاکستان رفت و در آنجا نیز زندانی شد. سپس به مصر و عراق عزیمت کرد و در سال 1344ش. خود را تسلیم دولت ایران نمود .
با بالا گرفتن نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره)، از جمله سخنرانانی بود که علیه اعمال غیر اسلامی شاه و دستگاه حاکمه فعالیت کرد. از آن پس به فعالیت‌های عام‌المنفعه مشغول بود. شیخ محمد تقی بهلول در نهم مرداد ماه 1385ش. فوت کرد و در گناباد مدفون گردید .

**
بهلول از دیدگاه علما**

مقام معظم رهبری : ایشان (شیخ بهلول) حق بزرگی بر گردن انقلاب دارند .
آقای شیخ محمدتقی بهلول رحمةالله‌علیه بنده‌ صالح و مجاهد و پرهیزگار که عمر طولانی و پرماجرای خود را یکسره با مجاهدت و تلاش گذرانید، یکی از شگفتیهای روزگار ما بود. هفتادسال پیش در ماجرای خونین مسجد گوهرشاد، زبان گویای ستمدیدگان وحق‌طلبان شد و آماج کینه‌ی حکومت سرکوبگر پهلوی گشت. بیست‌وپنج سال مظلومانه در اسارت حکومت ظالم دیگری انواع رنجها و آزارها را تحمّل کرد. پس از آن سالها در مصر و عراق ندای مظلومیت ملت ایران را از رسانه‌ها به گوش مسلمانان رسانید. سالها پس از آن در ایران بی‌هیچ پاداش و توقعی به هدایت دینی مردم پرداخت. در سالهای دفاع مقدس همه‌جا دلهای جوان و نورانی رزمندگان را از فیض بیان رسا و صادقانه‌ی خود نشاط و شادابی بخشید، نودسال از یکقرن عمر خود را به خدمت به مردم و عبادت خداوند گذرانید. زهد و وارستگی او، تحّرک و تلاش بی‌وقفه‌ی پیکر نحیف او، ذهن روشن و فعال او، حافظه‌ی بی‌نظیر او، دهان همیشه صائم او، غذا و لباس و منش فقیرانه‌ی او، شجاعت و فصاحت و ویژگیهای اخلاقی برجسته‌ی او، از این مؤمنِ صادق، انسانی استثنائی ساخته بود .

آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری :
دعوت جناب مرحوم حاج شیخ از جناب بهلول در آن سن برای روضه قبل از شروع درس خیلی قابل اهمیّت است چرا که نقل می کنند جناب مرحوم حاج شیخ به منبر ها و روضه خوان ها خیلی حسّاس بودندو افرادی را دعوت می کردند که از ناحیه آنها خاطر جمع باشند .
آیت الله العظمی بروجردی :
اولاً دعوت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی از ایشان ثانیاً دفاع مرحوم آیت الله بروجردی از ادامه منبر جناب بهلول خیلی حائز اهمّیّت است و این نشانگر علاقۀ آیت الله العظمی بروجردی به ایشان بوده است .

آیت الله العظمی آقای بهاء الدینی :
حضرت آیت الله العظمی آقای بهاء الدینی خیلی به ایشان (شیخ بهلول) عنایت داشتند و قالباً به حسینیۀ ایشان هم برای منبر تشریف می آوردند . ایشان می فرمودند که: آقای بهلول انسان فوق العاده ای است از علاقه مندان به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند .

آیت الله سیبد عباس کاشانی :
...
حالات شیخ السالکین و نخبة الاتقیا الورعین اعجوبۀ دوران فذلکة اوان حاج شیخ محمّد تقی بهلول ثانی ادامه الله الاسلام ذخراً و للمسلمون لوذا که بیش از ربع قرن است اینجانب با وی آشنایی عمیق و شناسایی دقیق داشته تشخیصم چنان است که او عالمی است عامل و عابدی است مجتهد و عارفی است فرزانه بلکه مجموعه ای است متنوّع...

آیت الله حاج میرزا احمد سیبویه :
شیخنا المفاضل عالم عامل و عارف سالک کامل ،حافظ قرآن ، و ستارۀ درخشان الواصل الی درجة السیر و السلوک و العرفان غایة الوصل ، قرة العین ارباب معرفت و عقول آقای حاج شیخ محمّد تقی بهلول دامت برکاته وجودة المقدّس مادامت الا ملاک فی الصعّود و النزول و لاکواکب فی الطلوع والأفول بجاه الرسول و آل الرسول صلوات الله علیهم اجمعین .

مرحوم استاد علی دوانی :
در نجف بعد از آزاد شدن ایشان در زندان به ملاقاتشان رفتیم ...بهلول خوابیده بود و با ورود ما بیدار شد شیخی واقعاً بهلول وار ، لاغر اندام و پیرمردی شاد و با نشاط ... در آن زمان واقعاً واعظی معروف و دارای حافظه ای نیرومند و بیانی نافذ و شهامتی کم نظیر و از لحاظ زندگی به تمام معنی وارسته و زاهد بوده و هنوز نیز هست...

آیت الله جنّتی :
...
امّا بدانید ایشان آدم خیلی خوبی است، حافظۀ عجیبی دارد ، غیرت خوبی دارد ، در تشیّع واقعاً قوی است و خیلی واز خصوصیّات دیگر که که منحصر به ایشان است، اجمالاً انسان بالایی است .

آیت الله خزعلی :
...
این یک بهلول دیوانه نما و بهلول گرانقدری که در میان ما است و از دیر زمان آوازه اش در میان ما پیچیده ، از قسم دوم است بهلول با شیوۀ خاصی؛ زندگی ساده ؛ خوراک ساده ؛ پوشش ساده ؛ حرکت و جنبش فراوان ؛ پیاده روی در راههای دور با سن بسیار بالا ؛ حضور ذهن فوق العاده ؛ حفظ قرآن ؛ حفظ اشعار فراوان ؛ شوخ ؛ مزّاح ؛ جواب های کوبنده ؛ علاقه به اهل بیت ؛ تحمل مشقات طاقت فرسا در راه دین؛ شکیبایی و پذیرش سی سال زندان. کافی است او را یک بار ببینی ، اگر نه یکباربه سرگذشتش مرور کنی ، باشد که از این قید و بندها ، از این قل و زنجیر ها، خلاصی حاصل شود و توجّه بیشتر به عالم معنی دست دهد .

آیت الله سیّد احمد نجفی :
...
بنده و خانواده ام خصوصاً مادرم به آقای بهلول علاقۀ و ارادت خاصی داریم ، برای شیعیان اینها(دعاهایی که جناب شیخ در تبری تنظیم نموده اند )خیلی مفید است ، بعداً اضافه کردند که علاوه براین از طرف ادبی نیز این دعا او خیلی قابل تقدیر است .

آیت الله حاج شیخ محمّد حسن احمدی فقیه :
آشنایی ما با ایشان برمیگردد به آشنایی مرحوم والد ما ومرحوم آقا بزرگ ... ایشان خدوم به انقلاب ،دوستار به اهل بیت وحافظه عجیبی دارند نکات تاریخی خوبی رادارند ساده زیستی ایشان مایۀ درس است .

حاج شیخ محمّد تقی انصاری همدانی :
بهلول یکی از اوتاد عصر ماست ، او خیلی کم نظیر است دنیا را به تمام وجود تلاق داده است ، بهلول اهل معناست خیلی از اسرار را داراست ولی نمی گوید .

آیت الله امجد :
ایشان یک انسان وارسته ایست ، توکل عجیبی دارد ، او یک انسان عتیقه است،چراکه عتیقه جات معمولاً کم یاب و قیمتی هستند ، او هم کم یاب است و هم قیمتی .



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » مرتضی ( جمعه 86/5/12 :: ساعت 11:24 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

.....
عرفان بدون خدا
دین‌نماهای جدید
اولین بیعت کننده با امام زمان (عج) کیست؟
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 7
>> بازدید دیروز: 7
>> مجموع بازدیدها: 57492
» درباره من

ولعاقبه للمتغین

» پیوندهای روزانه

رنگارنگه از همه رنگه= شهر فرنگه از همه رنگه [59]
وعتصمو بحبل اللله [132]
[آرشیو(2)]

» آرشیو مطالب
یه سر بزن

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
رنگارنگه از همه رنگه= شهر فرنگه از همه رنگه
جامانده

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان




» موسیقی وبلاگ

» طراح قالب